Odstawienie tabletek antykoncepcyjnych

    Odstawienie tabletek antykoncepcyjnych nie powinno być związane z żadnymi skutkami ubocznymi, bo pigułki antykoncepcyjnej są produkowane w taki sposób, żeby mogły zmniejszyć ryzyko negatywnego wpływu na organizm po zakończeniu ich stosowania. Jednak każda kobieta reaguje w sposób indywidualny. Jej gospodarka hormonalna potrzebuje czasu, żeby dojść do normalności. Czasami jest to, że odstawienie tabletek antykoncepcyjnych może mieć wpływ na wystąpienie niepożądanych objawów.

    Jakie mogą być skutki odstawienia tabletek antykoncepcyjnych?

    Wśród najczęściej wspominanych efektów ubocznych po odstawieniu pigułek antykoncepcyjnych można znaleźć: zaburzenia cyklu menstruacyjnego (może to być nieregularny okres albo jego brak), tycie, pogorszenie się stanu cery oraz włosów. Obawy dotyczące skutków zakończenia stosowania antykoncepcji hormonalnej w formie tabletek odnoszą się również do możliwości zajścia w ciążę.

    Tabletki antykoncepcyjne są współcześnie jedną z najpopularniejszych metod zapobiegania nieplanowanej ciąży. Z tego powodu wątpliwości są nie tylko, jeżeli chodzi o samo stosowanie antykoncepcji, ale również w zakresie skutków odstawienia tabletek antykoncepcyjnych. Tak jak samo przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych, tak i ich odstawienie musi być świadomym oraz przemyślanym działaniem. O ile stosowanie antykoncepcji hormonalnej jest związane z koniecznością przeprowadzania badań oraz odbycia konsultacji lekarskie, o tyle odstawienie tabletek antykoncepcyjnych jest indywidualną decyzją kobiety. Jednak zanim wprowadzi się ją w życie, to dobrze by było, dowiedzieć się trochę na temat ewentualnych objawów odstawienia tabletek antykoncepcyjnych.

    Przyczyny odstawienia tabletek antykoncepcyjnych mogą być naprawdę bardzo różne. Pigułki antykoncepcyjne najnowszej generacji mają w sobie o wiele niższe stężenie hormonów, w te, które były stosowane wiele lat temu. Z tego względu coraz rzadziej powodem zakończenia stosowania tego środka antykoncepcyjnego jest zdrowie kobiety. Zdecydowana większość kobiet podejmuje decyzję o odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych, bo planuje mieć dzieci, a organizm wymaga czasu na regeneracji po przyjmowaniu syntetycznych hormonów. Czasami jest jednak tak, że do odstawienia albo zmiany tabletek antykoncepcyjnych mogą zmusić skutki uboczne, które pojawiają się w rezultacie samego przyjmowania tej metody antykoncepcji hormonalnej albo niepokojące wyniki badań kontrolnych. Wtedy odstawienie tabletek antykoncepcyjnych musi mieć miejsce pod opieką lekarza ginekologa.

    W większości sytuacji odstawienie tabletek antykoncepcyjnych nie jest związane z bardzo uciążliwymi dolegliwościami ani nie ma negatywnego wpływu na zdrowie kobiety. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w czasie stosowania pigułek antykoncepcyjnych, organizm kobiety przyzwyczaja się do codziennego przyjmowania określonej dawki hormonów. Przerwanie tego procesu może być związane z zachwianiem równowagi hormonalnej w ciele kobiety. Może to mieć wpływ na pogorszenie się samopoczucia. Odstawienie tabletek antykoncepcyjnych jest zalecane po zażyciu wszystkich pigułek z opakowania.

    Czy odstawienie tabletek antykoncepcyjnych ma wpływ na okres?

    Jednym z najbardziej specyficznych objawów, które wiążą się z odstawieniem tabletek antykoncepcyjnych są różne zaburzenia cyklu menstruacyjnego. Można do nich zaliczyć na przykład: spóźniający się okres po odstawieniu pigułek, nieregularny okres albo brak miesiączki. W dodatku po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych miesiączki mogą stać się bardzo obfite i bolesne. Odnosi się to przede wszystkim do kobiet, które posiadały podobne dolegliwości wiążące się z zaburzeniami miesiączkowania, zanim zaczęły one brać tabletki antykoncepcyjne. Po mniej więcej pół roku od zaprzestania przyjmowania pigułek antykoncepcyjnych cykl miesiączkowy powinien się uregulować.

    Czy po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych można nie mieć okresu?

    Brak okresu po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych może być dla wielu kobiet bardzo niepokojącym objawem. Wiele kobiet uważa nawet, że może być to oznaka bezpłodności. Jednak prawda jest taka, że brak okresu po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych jest jak najbardziej naturalnym objawem. Jest on związany z zakończeniem przyjmowania pigułek i tak samo, jak nieregularny okres, może się przeciągnąć nawet do pół roku. Jednak, gdy taka sytuacja będzie się przedłużała, to trzeba się umówić na wizytę do lekarza ginekologa. Brak okresu po odstawieniu pigułek antykoncepcyjnych może stanowić również, pierwszy objaw ciąży.

    Jak szybko zajść w ciążę po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych?

    Gdy w krótkim czasie po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych chcesz zajść w ciążę, to w bardzo dużym stopniu, to, czy Ci się to uda jest zależne od Twoich indywidualnych predyspozycji. Pierwsze krwawienie, które występuje po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych, nie jest miesiączką. Właściwa menstruacja wraca dopiero po kolejnym cyklu. Dopiero wtedy gospodarka hormonalna zaczyna wracać do normalności.

    Strona ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.